Thursday, October 31, 2013

Convocation and Graduation Day



Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah setinggi2 kesyukuran sy panjatkan pd Illahi ats segala nikmat yg diberi. Sesungguhnya begitu banyak nikmatMu yg Engkau berikan utk hambaMu ini ya Allah.

Tanggal petang Isnin 28 Oktober 2013 menjadi saat indah buat saya dan rakan2 graduan. Penganugerahan ijazah Master of Applied Statistics pd majlis konvokesyen UPM ke-37 yang berlangsung menjadi bukti usaha dan perjuangan kami selama dua tahun bergelar pelajar master, menempuh pengajian yg sgt mencabar tapi menyeronokkan dan mendewasakan kami. Alhamdulillah akhirnya kami juga berjaya menggengam segulung ijazah dan menamatkan program pengajian kami.

Mengenang kembali waktu mula2 bergelar postgraduate student, saya tak nafikan dalam keghairahan dan kegembiraan krn berjaya mendapatkan tempat utk menyambung pengajian, ada rasa risau dan takut memilih jalan ini. Risau andainya tak mampu menamatkan program master ni dan takut akan khabar2 yg didengar tentang program pengajian ni. Background saya dari matematik, bila smbung master sy ambil statistik dengan hanya berbekalkan sedikit pengetahuan asas ttg statistik. Jadi saya amk Master Statistik Gunaan by coursework, dgn harapan dapat membantu saya mendalami bidang statistik ni. Total credit requirements for graduation is 40, kelasnya hari sabtu dan ahad, for both fulltime and part time student.

Dalam kelas saya ada yg kerja sambil belajar, ada yg cuti belajar, ada yg baru grad, ada yg dh lama kerja baru nk smbung master, juga ada surirumah, dan macam2 background lagi. jadi range umur pn berbeza dari yg semuda 22-23 tahun hingga seusia 40++ mungkin. Saya sebenarnya sgt kagum dgn rakan2 sekelas sy. Betapa hebatnya mereka sbb sanggup korbankan hujung minggu sabtu & ahad utk dtg kelas menuntut ilmu, dari 9.00am sampai 5.30pm walaupun banyak tanggungjawab lain. Banyangkan isnin-jumaat kerja, sabtu ahad kelas, kt rumah uruskan suami/isteri dan anak2 lg, betapa hebatnya mrk uruskan masa utk kerja, belajar, dan falmily. Tu belum lgi yg ulang alik dtg kelas hujung minggu dari Kuantan, dari Johor, dari Melaka, dari Perak dll. Sanggup susah payah dtg jauh2 semata2 nk belajar. Habis duit, tenaga, dan masa demi ilmu. Kagumnya kan. Saya yg cuti belajar ni pn semput nk study padahal isnin-jumaat bukannya kerja pn.

Org kata kalo amk coursework ni senang nk hbs on time. Igt senang ke?huhu.. Semester 1 dan 2 sy amk 4 subjek setiap sem, 12 credit hours. Mak aiihhh, siang mlm ngadap buku, makan baca buku, tido pn kt meja study! Igtkan 12 credit hours tu skt la mcm degree dulu tp ini master! Workload dia banyakkk. Mmg sy struggle dua sem pertama ni, sy dh susun study plan sy sndri mcm tu supaya nt sem 3 dan 4 tak beban sgt ms buat master projek. Sabtu ahad  sy dh xleh kuar jalan2, shoping2, pergi kenduri kwn2 yg kahwin sbb ada cls unless cuti semester, or public holiday or ponteng kelas (sanggup ke..). Tapi sy igt lg ms sem 1 dulu kelas terakhir utk sem tu 25/12/11, hari ahad. Supposely  kalo ikutkan jadual mmg xda kelas hr tu sbb public holiday, Krismas dan sy dh ada plan yg sy dh rancang awl2 semester lg. Tapi tup2 lecturer sy terpaksa buat kelas sbb silibus tak hbs lg, so terpaksalah sy ponteng kelas hr ahad tu sbb nk balik kg, nak bertunang! hehehe...Snyap2 sy ponteng, lepas kelas hr sabtu ptg tu sy trus naik flight dgn bestfriend sy, Fatimah balik kg. Esoknya sy bertunang dan pagi tu mmg lecturer tu call sy tp sy tak berani nak jawab. Hehe...Selalunya lecturer tu akn call sy kalo ada apa2 nk bgtau, nak cancel kelas ke, kelas start lambat ke, mtk tlg setupkn computer ke, etc...tp kang sy jawab lain plk jadinya. Then sem 3 sy nikah, lps nikah kenalah ikut suami kn. Suami sy kerja di Batu Pahat, so every weekend pd dua semester terakhir tu kami akn travel dr BP ke Serdang, 3 jam perjalanan. Mujurlah ms tu subjek yg sy amk pn tak banyak dan dh start buat master projek. Cuma kesian pd suami, stp minggu kn drive ulang alik ke Serdang dr BP anta sy p kelas, tak sempat nk rehat lps penat kerja.

Alhamdulillah berkat kesabaran, usaha dan penat lelah, doa dan sokongan kaum keluarga dan sahabat2 semua saya berjaya jg tamatkan program pengajian master ni. Sesungguhnya pembelajaran ni tak terhenti setakat ni, sebagaimana pepatah, "tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad". Sesungguhnya kehidupan ni pn suatu proses pembelajaran yg panjang. Buat rakan2 yg dh konvo bersama, tahniah sy ucapkan pd semua. Buat mak ayah saya, dan mak ayah mertua, suami, adik2, ipar duai, kaum keluarga dan semua sahabat2 sy, setinggi2 penghargaan dan terima kasih sy ucapkan ats sokongan dan doa yg tak putus2. Semoga kalian semua berjaya dlam apa jua yg diceburi, dunia dan akhirat. May Allah bless you all. Insyaallah...

Graduan masuk ke dewan


Rancaknya ;p

 My classmates, now alumni of class 2013.


Hadiah dr suami tercinta, terima kasih abg! I love u <3

Bear coklat dr housemates RKSK, tq so much RKSKians :)

Sempena konvo mst ada pesta konvo. Kt UPM pesta konvo kt Bukit Expo. Hari pertama konvo, jumaat, sy kn jg booth fakulti sains utk pameran ni. 

Instrument dr jabatan kimia.


























Layan je lah.













 Kuda putih

 Arnab pn ada.

Thank you Allah, all praises to Allah :)

20 comments:

  1. salam sy bercdg nak ambil master dalam applied statistic by coursework di um..apakah assignment yg selalu dberikan (cth tutorial atau research)?adakah course ini terlalu susah utk diikuti?

    ReplyDelete
  2. salam shazwani...maaf sy baru perasan ada comment ni. berkenaan master of applied statistics di UM saya tak pasti bagaimana. tp jika di UPM bg sy course ini tidak terlalu susah. Ramai juga classmate saya dan termasuk saya sendiri bukan dari background statistics tp mampu menamatkan kursus ini dgn cemerlang. :)

    ReplyDelete
  3. Salam. Saya dapat master statistik gunaan di upm. Saya ada bberapa pertnyaan. Boleh saya taw nama fb supya senang saya nak tnya. Bleh bg nama fb kat email sya fhanim.shafie@yahoo.com ? Saya harap dapat la sya nk bertnya. :)

    ReplyDelete
  4. Salam. Boleh sy tanya kalau masters applied stats di UPM ni kan, memandangkan kelas hanya pada weekend, agak-agak sempat tak kalau nak mengajar tuisyen malam2 time weekdays? Atau mmg tak terkejar dgn assignment dan quiz? Terima kasih.

    NadiaKay.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NadiaKay..insyaallah sempat. Blh gna masa siang weekdays utk study. Lbh baik if dpt buat study group, mmg sgt2 membantu dlm nk memahami apa yg kt blajar n nk buat asmt :)

      Delete
  5. Assalamualaikum :)

    sy nk mtk tlg sikit drpd awk tentang sarjana statistik gunaan di upm.. sebelum tu sy nk tanya, ape maksud awak pasal "khabar2 yg didengar tentang program pengajian ni"? boleh cerita lebih detail tak? harap awak tak keberatan..

    sebenarnya sy bercadang nak apply master utk intake september tahun ni. tapi sy masih dlm dilema samada nak mohon di upm atau ukm.. tp kemungkinan sy akan mohon utk kedua2 uni sekali. sblm ni sy amek degree in pure maths di uitm n grad pd thn 2009. kirenya kalau nak smbung balik ni, byk nak kne ready dari segi mental dan fizikal huhu.. sy ada buat sedikit research psl master in science (statistik) di ukm. ade la sy tnye student2 yg amek course tu. so utk yg upm ni, sy terjumpa plak blog awk. so sy nk tnye mcm mne pengalaman amek course ni di upm.. sgt2 mencabar ke? sbb di ukm sgt2 mencabar. tambahan pula pembelajaran semua dlm bahasa malaysia huhu..
    harap awk dpt kongsikan pengalaman dgn sy.. :) tq..

    -iz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam,
      Wah awk buat pure math ye! Awat tak sambung master dlm math jgk? Applied math ke? Maaf ye bnyk tanya plk. Kalo UKM rasanya Master in Science (Statistik), tp kt UPM Master Statistik Gunaan (Applied Statistic)... Kalo ikutkan applied statistic ni mungkin lbh senang dr pure stat sbb dh namanya applied kn. Saya tak boleh nk cakap which one is better tp kalo sy buat prbandingan antara sy dan kwn sy yg sama2 grad bachelor degree dlm math science then sy sambung UPM and kwn saya sambung UKM both buat statistik, masing2 boleh bawa course di universiti msg2 walopn mmg mencabar. Tp dr segi ilmu and the details in statistics sy rs UKM gives more sbb UPM more on applied. Dan awk graduated in pure math then should not be a problem bermain dgn nombor dan formula..hee...apapun all the best :)

      Delete
  6. Assallamualaikum puan,

    Pertama sekali tahniah...puan tamat cemerlang...Semua kehendak Allah dan usaha puan

    Saya nak bertanya,
    kelas sabtu ahah: bagaimana secara praktis nya (kalau ada lah rakan2) pelajar yang kerja hari ahad ...dari johor dan pantai timur...bagaimana mereka dtg kelas hari sabtu sahaja ? atau mcm mana? kira lambat habis lah ye?

    kedua...boleh saya tahu, puan ambil subjek pilihan apa? apa yang senang skor dan apa yang sukar? (tanya sekadar nak tahu....pengalaman pemilihan subjek puan dan rakan2) walaubagaimanapun ...mana ada yang terlalu mudah , usaha yang paling utama , ye tak?

    Mohon ye puan pencerahan dari puan..saya tunggu ...sebb saya dah buat permohonan online, dan dah telefon pihak UPM.... cuma soalan saya ni pihak cg UPM tk berapa pasti...saya tanya coordinator msc. applied stat masih tiada jawapan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. Jayanthi dah reply, dia ckp lambat sikit habis kalau boleh dtg hari sabtu sahaja....

      Tapi sebolehnya blok lah masa sabtu ahad...sebb program ni tiaa part time .perlu habiskan 2 ke 4 semester sahaja

      Mcm mana pendapat puan....mana tahu ada rakan2 yg lepas kerja hr ahad..

      Delete
    2. salam raihanah..
      berkenaan master by coursework statistik di upm, ya tiada part time sbb kelas hnya hari sabtu dan ahad. Ada 4 core courses yg prlu diambil dan 7 elektif courses drp 11 elektif. Biasanya kursus2 tersebut disusun supaya dalam satu semester dua core course dan 3 elektif dioffer, sabtu =1 core + 2 elektif, ahad =1 core + 1 elektif...kalau nk ambil kelas hari sabtu saja maknanya raihanah tak dapat buat pilihan nk ambil subjek elektif yg mana, apa yg dioffer hari sabtu itulah yg terpaksa ambil. Saya tahu kelantan dan johor cuti jumaat sabtu jadi bila ada kelasa hr ahad mmg susah skt utk buat pilihan utk datang kelas hr ahad..jika ambil subjek yg dioffer hr ahad saja mungkin masih boleh habiskan dalam 4 semester (semester satu 3subjk, sem dua 3 subjk, sem tiga 3 subjk dan mula buat master projek (seminar = 1 crdt hr), sem empat 2 subjek dan master projek (projek =6 crdt hr)..tapi saya tak pasti jika boleh teruskan macam tu, atau jika ada perubahan subjek seperti subjek core tiba2 dioffer pada hari ahad shj dan sbagainya...jadi seeloknya buat study plan dan dapatkan pandangan dr.jayanthi..raihanah boleh juga emel saya di afzan.jk@gmail.com jika mahukan maklumat lanjut dan study plan :)

      Delete
  7. Salam. Hi, terima kasih atas perkongsian yg menarik minat unemployed graduate macam saya ni. :D

    Saya ingin bertanya tentang bidang statistik gunaan, yg saya kurang arif dalam penggunaannya daripada segi apa. Saya juga berlatar belakangkan bidang matematik, dan saya ada apply bidang statistik gunaan di upm, kalau tak keberatan, boleh tak puan cerita sedikit tentang master project yg 6 kredit tu? Is it quite similar to thesis preparation yg kita buat during bach. degree?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum puan. Tahniah di atas kejayaan dan perkongsian ini.

    Saya Syafiza, dari Kuching.

    InshaAllah bulan 9 ni nanti, saya akan mendaftar untuk sambung master Applied Statistics di UPM.

    Boleh puan kongsikan bagaimana flow pembelajaran di sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Assalamualaikum Pn Syafiza. Saya Syaza dari Johor. Pn dah sambung bljr di UPM kan skrg? Boleh saya dptkn emel Pn untk btanyakan lebih lanjut bkaitan pengajian Pn di UPM krn sy bkalmmasuki course yg sama pd sem hadapan? boleh saya dapatkan emel Pn?

      Delete
    3. Waalaikumsalam syaza.


      Ya betul.
      Boleh whatsapp 013 570 3137

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Waalaikumsalam syaza.

    Ya betul.

    Boleh whatsapp 013 570 3137

    ReplyDelete
  11. salam..boleh saya tau detail pengalaman tentang study master applied statistic nih..sy ade plan nak amik course ni..boleh email kpd bullet8387@gmail.com

    ReplyDelete