Thursday, December 04, 2014

Program Transformasi Pegawai Ke Luar Negara

Assalamualaikum WBWT.

Alhamdulillah pada 17-21 November 2014 yang lepas bertempat di Akademi Kenegaraan Jalan Bellamy Kuala Lumpur, selesai sudah Program Transformasi Pelajar Ke Luar Negara atau selalunya dipanggil Kursus BTN. Penyertaan kali ini adalah seramai 60 orang terdiri daripada 33 orang perempuan dan 27 orang lelaki. Dan saya salah seorang peserta program tersebut.

Program Transformasi Pegawai Ke Luar Negara (PTPKLN) atau sjuga dikenali sebagai Kursus BTN ialah salah satu program anjuran Biro Tatanegara Jabatan Perdana Menteri yang diwajibkan bagi pegawai yang akan melanjutkan pengajian Master/PhD atau membuat subkepakaran di luar negara. Kursus ni biasanya diadakan setiap bulan.

Cerita tentang program ni, hari pertama adalah pendaftaran dari jam 2.30pm - 4.30pm. Kalau lewat memang tak dibenarkan daftar dan join program ni, jadi tepatilah masa. Saya drive Akademi Kenegaraan sbb dh tahu tempatnya, kt belakang istana. Parking memang disediakan. Tapi ramai juga yang dihantar atau naik teksi. Masa pendaftaran kita diberi kunci bilik, tag nama, file dan beberapa material lain. Kalau nk senang bawa la woven/nonwoven bag atau handbag besar skt utk letak benda2 tu semua sebab beg memang tak diberi.


Yang bestnya kt Akademi Kenegaraan ni kami diberi satu apartment, setiap apartment ada 3 bilik, 2 bilik air dan 2 tandas. Setiap bilik termasuk ruang depan ada aircond. Saya dapat seorang roomate je sbb satu lg bilik aircondnya rosak so tak digunakan. Saterika juga disediakan tapi saya dh siap2 iron baju dari rumah.



 Ruang dalam apartment

Program sebenar bermula lepas minum petang. Jam 5.00pm semua berkumpul dalam dewan dan diberi taklimat. Penghulu, penghulunita, ajk makanan, dan pembaca doa akan dilantik, juga seorang emcee utk setiap slot wacana minda, samaada secara sukarela atau paksa rela. Kebanyakan pegawai sangat sporting, ada yang sukarela terutamanya penghulunita dan emcee.

Hari pertama dan kedua dipenuhi dengan slot wacana minda. Masa slot wacana minda kita akan dengar talk daripada invited speaker. Kebanyakannya berkisar tentang Gagasan 1Malaysia, keselamatan negara, perlembagaan, NKRA, sejarah dan topik2 pasal Malaysia. Hari ketiga dan keempat barulah bemulanya sesi diskusi. Input2 yang kita dapat semasa wacana minda akan dibincangkan juga dalam sesi diskusi bersama seorang fasilitator dalam setiap kumpulan. Dan hari terakhir adanya ujian, jawab 60 soalan dalam masa 1 jam 30 minit.

Selain itu, pegawai yang beragama Islam diwajibkan untuk solat Maghrib, Isyak dan Subuh secara berjemaah. Setiap pagi akan ada perbarisan, selalunya terus pakaian formal. Dan setiap petang ada riadah, berpakaian sport attire. Slot waktu malam dibenarkan berpakaian kasual tapi baju mesti berkolar, berkasut, tidak dibenarkan sandal atau selipar.

Yang menariknya lagi, kebetulan pada malam hari pertama ada rancangan Majalah 3, "Romeo November Delta" berkenaan pesawat MAS MH17 yang ditembak jatuh di TV3, maka slot pada malam tersebut menayangkan secara langusng rancangan berkenaan. Juga ada slot yang menayangkan cerita "Hati Malaya" dan pada malam terakhir ada sesi santai dengan bermain bowling!

Secara keseluruhannya program ini sangat bagus dan menyeronokkan. Saya dapat kenal ramai pegawai yang hebat2, yang akan smbung master dan PhD, ramai doktor, guru, serta pensyarah yang akan membuat subkepakaran di luar negara, sangat banyak input daripada mereka yang berpengalaman dan hebat2 ini. Pengisian programnya juga padat tetapi santai, berinput, membina jati diri dan semangat patriotik sebagai rakyat Malaysia. Lebih2 lagi bila membincangkan berkenaan Perlembagaan Malaysia kebanyakan pegawai bersetuju bahkan mencadangkan agar Perlembagaan dijadikan sebagai salah satu subjek wajib mungkin di IPT. Ramai rakyat Malaysia yang sebenarnya tidak jelas dengan Perlembagaan Malaysia justeru menimbulkan isu yang bisa menggugat keharmonian kaum di negara kita. Sedangkan ada isu2 tersebut yang telah jelas dalam Perlembagaan dan tidak perlu dibahaskan. Bila dibahaskan atau disebarkan di intenet secara meluas mungkin boleh menimbulkan perpecahan kaum pula. Oppss bersemangat patriotik pulak saya..hee..Apapun saya mahu cari satu buku Perlembagaan di mana2 kedai buku untuk dibaca, pasti ada jual.

 Kuliah disampaikan oleh ustaz jemputan. 

 Sesi santai...main bowling...best!

Hari terakhir selepas test ada sesi bersama penaja bagi pegawai di bawah tajaan Kementeriaan Pendidikan Malaysia (KPM). Ada sedikit taklimat berkenaan tanggungjawab pegawai.


Ini secebis kisah dari pengalaman saya ke Program Transformasi Pegawai Ke Luar Negara (PTPKLN) a.k.a Kursus BTN. Harapan saya semoga saya lulus program ini. Amiiinnn ;)



3 comments:

  1. assalamualaikum. sy boleh tak nak mintak email. untuk mintak pandangan mengenai entry ni. kalau sudi. emailkan ke pada sy. zalehassan_lea@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...ya boleh emel saya di afzan.jk@gmail.com :)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete