Thursday, May 07, 2015

Salam pertama dari bumi New Zealand

Alhamdulillah
Akhirnya ada jugak entry utk blog ni. Agaknya dah lama tak buka dah berhabuk blog ni, sampai tak nampak kewujudannya. Akhirnya saya ada juga masa dan kekuatan untuk menulis setelah lama menyepi. Semangat dan keinginan utk menulis tu selalu ada tapi idea ja yang tak mai. Bila ada idea pulak masa tengah makan, masa dalam bilik air, masa jalan2…mananya nk menulis dalam keadaan mcm tu kn..hii.
Entry kali ni adalah entry pertama saya dari bumi New Zealand. Ya, akhirnya saya sampai jugak kat luar negara! Alhamdulillah!

Tanggal 9 April 2015 saya dan suami selamat mendarat di Auckland Airport, jam 12.00pm waktu New Zealand. Masih dalam musim luruh, cuaca hari tersebut baru lepas hujan, namun sinar mentari tetap menembusi awan, indah dan damai.
Alhamdulillah saya diberi rezeki dapat peluang sambung blajar oversea. Memang impian saya nk pi oversea sejak dari sekolah lg. Nak pi oversea kena ada duit sebab tambang, makan minum dan penginapan nk pi negara orang mesti mahal. Nk pi saja2 melancong jujur saya bagitau memang saya tak mampu. Tapi masih nk pi oversea, nak pi negara org puteh. Jadi apa yang saya nampak ialah samada saya sambung belajaq luar negara, ataupun pi conference or present paper kt luar negara, atau suh husband sambung belajar luar negara dan saya benti keje (err…hii…mmg pernah terlintas dalam hati pn) atau masuk pertandingan yang hadiahnya tajaan percutian ke luar negara. All sounds possible naa, bukan ridiculous ya, even yg part masuk pertandingan tu.
Berbalik pada kisah macamana saya akhirnya sampai ke bumi kiwi ni…sebenarnya saya sampai ke Auckland ni utk sambung belajar. Ya, memikul tanggujawab sebagai seorang tutor yg diwajibkan sambung PhD, sebagai seorang rakyat yg ditaja dan seterusnya membawa pulang kepakaran dan berkhidmat kpd bangsa, agama dan negara, juga sbg hamba yg mendambakan ilmu. Perlu sentiasa remind diri sendiri akan amanah2 yg saya pikul ni, bukan ke sini utk berenjoy2.
Lama juga utk saya dapat tempat dan supervisor yg sudi nak terima sy jadi student dia. Cari punya cari sampai ke UK, Australia, New Zealand, Canada saya approach…US je saya tak cari, sbb mmg xmo pi US tak tau pasai apa..hee..and yes it takes time for me. Alhamdulillah Allah berikan saya peluang utk ke New Zealand.

Auckland Domain.
















Pemandangan dari dermaga, tepi laut.

Dan seperti yang dikhabarkan, bumi New Zealand mmg cantik dan indah! MasyaAllah tak tergambar dengan kata2 betapa indahnya alam ciptaan Tuhan ni bila sampai ke sini. Hari2 lihat laut, lihat pokok yg menghijau, lihat langit dan awan, mmg tak akan jemu!

No comments:

Post a Comment