Wednesday, September 11, 2013

puding triffle


Beginilah rupanya puding triffle tu.

Dessert ni senang je nk buat. Bahan pn tak bnyak. Kali pertama sy buat beberapa bulan lepas masa kt Batu Pahat. Resepinya masa tu google je. Kali pertama buat xsedap disebabkan rasa jelly cristal yg saya guna masa tu. Lupa brand ape tp jelly tu rasa mcm panadol pn ada.Spoil rasa. Igtkan blh la bagi kt jiran tapi...Huhuhu..

Kali kedua saya buat untuk jamuan hari raya jabatan matematik 2013 baru2 ni. Disebabkan jamuan raya ni potluck, jadi masing2 kn bawa makanan. Kali kedua buat ni ada masalah dgn jelly cristal jgk. Habis kedai saya cari di sekitar Serdang tp xjumpa, yg ada serbuk agar2 je. Nak tak nak terpaksa beli sbb hari dh petang dan jamuanya esok hari. Bezanya bila guna agar2, lapisan agar2 tu mudah pecah-pecah bila potong jadi nampak tak lawa. Lapisan kastard plk pekat sgt. Tapi apapun rasa tetap sedap.

Dan ni kali ketiga saya buat. Alhamdulillah menjadi, lapisan kastard tak keras dan tak cair sangat, combinasi rasa jelly dan lapisan kek serasi (perisa strawberry) dan totally lazat. Resepinya seperti di bawah.

Bahan-bahan:

-1 tin susu cair
-1 tin buah-buahan campuran
-1 cawan air masak
-4 sudu besar tepung kastard
-3 susu besar gula
-1 kotak serbuk cristal jelly NONA (perisa strawberry)
-1 gulung kek swiss roll (strawberry)

Cara-cara:

1. Potong kek swiss roll setebal 1cm dan susunkan dalam bekas.
2. Keluarkan buah-buahan campuran dari dalam tin dan toskan. Ambil airnya. 
3. Masukkan tepung kastard, susu cair, air yang ditoskan dari buah-buahan campuran tadi, air masak dan gula ke dalam periuk dan kacau hingga sebati. 
4. Panaskan sambil mengacau campuran kastard td di atas dapur menggunakan api yang paling perlahan sehingga sedikit pekat.
5. Tutup api, dan tuangkan ke dalam bekas berisi lapisan kek tadi.
6. Biarkan seketika sehingga sejuk. Bila lapisan kastard tadi telah sejuk, letakkan dengan buah-buahan capuran tadi di atas lapisan kastard tersebut.
7. Masukkan serbuk cristal jelly dan 4 cawan air ke dalam periuk dan panaskan higga menggelegak.
8. Kemudian tuang ke atas lapisan buah-buahan campuran td. Sejukkan dalam peti sejuk. Done!


Finally, inilah hasilnya.

Selamat mencuba! :)

No comments:

Post a Comment